Cestovní ruch se vlivem pandemie covidu změnil poměrně zásadně. Své o tom ví hotely, provozovatelé nehotelového ubytování, ale také různé digitální nástroje zaměřené na cestování. Změny totiž proběhly snad ve všech oblastech.
Szallas Group, skupina sdružující digitální cestovní produkty z Maďarska, ČR, Rumunska a Polska, si nechala od agentury Nielsen IQ zpracovat rozsáhlý průzkum. Zúčastnilo se ho více než 6000 lidí ze střední a východní Evropy, kteří se v minulosti přihlásili k odběru jejich newsletteru. Co z něj vyplynulo?
Čím dál častěji se chceme ubytovat v soukromí
Pětihvězdičkové hotely už nejsou tolik v kurzu. Více lidí upřednostňuje penziony, vily, apartmány a rekreační domy. Počet rezervací do menších ubytovacích zařízení mezi lety 2015 a 2021 vzrostl z 39 % na 46 %, což ukazují i data z Hotel.cz.
Mění se naše priority
Už nejde jen o příjemný personál či vybavení ubytovacího zařízení. Klienti hledají zejména flexibilitu.
„Téměř všichni respondenti (98 %) vyžadují flexibilitu, aby mohli bezplatně změnit plánovaný pobyt a zrušit výlet,“ uvádí Kata Pádár, analytička z Nielsen IQ.
Dalším důležitým kritériem jsou hygienická opatření – snížená kapacita, rouška, dezinfekce rukou apod.
Rádi si rezervujeme online
Cestovatelé aktuálně fungují více digitálně. Více než ¾ respondentů jsou zvyklí si samostatně vyhledávat informace online. Čím dál častěji si také celou cestu organizujeme sami bez pomoci cestovních kanceláří.
Vzrostl zájem o segment lázeňství
Pro lokalitu střední a východní Evropy je typická podpora domácí turistiky, vzpomeňte si na lázeňské poukazy. Fungují, protože podle statistik Spa.cz v letech 2019 až 2021 došlo k navýšení průměrné hodnoty rezervace na osobu. O 12 % také narostla místní lázeňská turistika.
Těšíme se do zahraničí
Za povšimnutí stojí i fakt, že drtivá většina respondentů v příštích 2-3 letech plánuje vyjet do zahraničí. V Česku je nám sice krásně, ale cestování po světě nám prostě chybí.