Broumovsko, Výlety

Adršpašské skály

Waterfall

Nacházíme se v přírodní rezervaci, která zde byla vyhlášena roku 1933 na rozloze 1771 ha a to k ochraně zachovalých skalních měst. Tato národní přírodní rezervace, společně ještě s Teplickými skalami, se vymezuje pomyslným trojúhelníkem.

Začíná v Adršpachu, pokračuje k Teplicím nad Metují a končí vrcholem Čáp nad vsí Skály. Prohlídka Adršpašských skal většinou začíná u skalního útvaru Indián, který se nachází u hotelu Skalní město. Vydáte-li se po skalním okruhu, narazíte na první významnou skálu, což je Strážce skal. Následuje Orlí hnízdo a jeden z nejkrásnějších útvarů Džbán, jehož ouško má tvar delfína. Na pravé straně cesty postává Krakonošova lenoška a opodál Babiččina lenoška.

Za mostem nad řekou Metují, je podepřená klacíky od dětí podivná Cukrová homole. U rozcestí cestou do Řeřichové rokle se nacházejí poblíž Varhany a Helmice. Obdivuhodná prohlídka dále pokračuje směrem vlevo k Rytířské přilbici, která je však vidět jen při ohlédnutí zpět. Dojdete až k volnému prostranství, které se nazývá Předměstí. Na něm stojí zajímavá Rukavice s Dvojčaty v peřince. Po Rukavici zamíříme ke Gotické brance, kde skalní masivy ponechávají jen úzký průchod. Dříve zde byl vchod do vlastního skalního města. Projdete Dlouhou chodbou se Sloním náměstím, kde na Vás pak čeká Milenka s Krakonošovou ložnicí.

Vlevo ve svazích stojí Koberce a Hříbek. Za pozoruhodným Desaterem se nacházejí volnější prostory, kde čeká Zub, za ním Čertův most a vlevo stojí jedna z největších skalních věží Eliška. Trasa pokračuje kolem Hromového kamene. Za ním po pravé straně nalezneme Madonku společně s Trpaslíčkem a portrétem Lvice. Tato část prohlídky se uzavírá Malým Náměstím se Stříbrným pramenem a Malým vodopádem.

Pokud Vám prohlídka ještě nestačila, můžete se vydat odbočkou vpravo k Velkému vodopádu po starém schodišti, které je zde postaveno z roku 1820. Po něm dorazíte na Svatováclavskou korunu s Beránkem a zhlédnete skalní panoráma s Donským kozákem. U vstupu do prostor dómu s vodopádem se nachází busta J. W. Goetha s pamětní deskou, která připomíná jeho návštěvu. Nad skalním vodopádem se rozprostírá Jezírko.

Vrátíte-li se na Malé předměstí, cestou vpravo kolem Prašné brány ke Skalnímu hradu dorazíte k místu, kde je nejkrásnější výhled na Milence, který vlastní titul nejvyššího a nejkrásnějšího sousoší v celé oblasti. Trasa dále pokračuje k vyhlídce na Řeřichovou rokli, na Mileneckou horu, Skalní hrad a dvě věže Gilotiny. Skalní útvary se dále vyskytují v podobě Želvy, Cukrovaru s úzkým komínem, pod nímž je vyhlídka na mohutné souskalí. Nalevo se nachází Štěpánská koruna, uprostřed Starosta a napravo Starostová. Celý okruh uzavírá Skalní ozvěna.

Mohlo by se vám také líbit...