vanovsky-vodopad
Ústecko

Vaňovský vodopád

vanovsky-vodopadNezasvěceným může krajské město Ústí nad Labem připadat jako nevzhledné,zaprášené a nezajímavé průmyslové centrum. Skutečnost je však trochu jiná. Málokteré  jiné město se může pochlubit takovým okolím. Stačí vyjet pár stanic autobusem MHD a ocitnete se  v jiném světě. Přímo nad městem se zvedají kopce a stráně Českého středohoří,z četných vyhlídek je vidět labské údolí jako na dlani.Ne nadarmo se Ústí také přezdívá ,,město vodopádů“. Přímo v katastru města a v blízkém okolí se nachází více než deset vodopádů od těch nejmenších až po největší Výří vodopád vysoký 48 metrů.S trochou nadsázky se dá říci,že v každé druhé rokli ústící do labského údolí se nachází nějaký aspoň malý vodopádek. Řada z nich však bohužel v létě téměř vysychá. K nejznámějším patří 12 metrů vysoký Vaňovský vodopád,který má po celý rok dostatek vody.

Dostaneme se k němu velmi snadno autobusem MHD č.15 směr Vaňov. Přejet nemůžeme,protože výstupní zastávka se přímo nazývá U vodopádu.Odtud je to po zelené značce asi 1 km do kopce. Cestou procházíme kolem zajímavého skalního útvaru,zvaného Vrkoč. Skála je tvořena olivínským čedičem se vzácnou vějířovitou odlučností.Na jaře svítí trsy tařice skalní. Cesta k vodopádu byla upravena už koncem 19.století ústeckým turistickým spolkem. Vede sevřenou skalnatou roklí,při mrazu pozor,může být kluzká. Ale i v zimě stojí vodopád za návštěvu. Právě v této době se totiž mění v nádherný ledopád. Kousek nad hlavním vodopádem je ještě jeden,vysoký 8 m a veřejnosti téměř neznámý,takže celkem měří Vaňovský vodopád vlastně 20 m.

vodopadOd vodopádu vede odbočka na  skalní vyhlídku, sice s prudkým stoupáním,ale výhled stojí za to.
Dále máme několik možností. Můžeme pokračovat po zelené značce  k vyhlídkové restauraci Větruše ,která tvoří jednu z dominant města.Vypadá trochu jako zámeček a kromě posezení u dobrého jídla a pití nabízí krásný výhled na labské údolí  i kopce na protějším břehu. Je zde také bludiště pro děti. Pokud zvolíme cestu v opačném směru,začneme tady a pokračujeme směrem k vodopádu,můžeme využít kabinovou lanovku,která sem vede z centra města.

Asi po půl kilometru od vodopádu směrem k Větruši kříží zelenou značku žlutá,která vede směrem dolů. Dojdeme po ní ke zdymadlům,přes které vede stezka pro pěší a cyklisty na druhou stranu Labe,přímo pod hrad Střekov,který rozhodně stojí za návštěvu.Jak se na správný hrad sluší a patří,byl postaven na vysoké skále,takže je z něj krásný výhled. Otevřeno je od dubna do konce října. Bývají zde i noční prohlídky a samozřejmě nechybí hradní restaurace. Z hradu sejdeme zpátky ke zdymadlům,kde je zastávka autobusu MHD.V létě můžeme pokračovat cyklostezkou podél Labe asi 1,5 km na termální koupaliště v Brné. Odtud je to jenom kousek k dalším ,,ústeckým“ vodopádům,ale o tom až zas někdy jindy.

Mohlo by se vám také líbit...